Bokanmeldelse: Gutta på kur

Gutta på kur omslagSitter man mye inne forran pc’en eller er litt for bedaglig anlagt så vil kiloene fort legge seg godt rundt midjen. Det finnes en drøss bøker og metoder som har som mål å forandre livsstilen vår til det bedre, og Gutta på kur er intet uttak.

Gutta på kur er en bok om to tykke menn og deres vei til et lettere liv. Kim Bjørnqvist, tidligere reklamemann og nå i TV-bransjen, og Finn Bjelke, forfatter og radiohode, fant en dag ut at nok var nok. De var lei av å bryte ut i svettetokter bare de skulle knytte skolissene, og de var i ferd med å gå tomme for unnskyldninger når ungene ville spille fotball.

Her er boken for alle som vil slanke seg uten å kaste seg på ananasdietter eller ta tarmskylling med Plumbo. Det finnes nemlig ingen snarveier hvis man vil ned i vekt. Forfatterne kommer ikke med bombastiske påstander eller kategoriske løsninger, bare noen gode, velprøvde råd, et vennlig klapp på skulderen og noen ord til trøst. Herrene deler raust og åpenhjertig av sine erfaringer. Og de er hellig overbevist: Når vi kan gå ned i vekt, kan absolutt ALLE klare det!

Jeg er stor fan av Herreavdelingen og Finn Bjelke, derfor humret jeg godt flere ganger i løpet av tiden jeg fortærte bokens sider. Det er så langt unna en mirakelbok som man kan komme, og kanskje nettopp det er grunn god nok til at boka kan motivere den jevne mann i gata. Jeg skriver mann, for dette er en bok utelukkende for menn (ok, er du dame så kan du få lov til å lese den, men jeg tviler på du vil nikke gjenkjennende til så veldig mye av innholdet). Dette er en slankebok skrevet på mannemåten. Og selv om jeg synes boken har visse mangler, så motiverer den i høyeste grad til å gjøre små endringer i riktig retning hva livsstil angår.

Det er ikke en “løp og kjøp bok”, men er du midt i livet og har lyst til å gjøre noen endringer er boka et godt utgangspunkt. Det er til og med gitt ut en trenings CD med musikk til kveldsturene, den har jeg ikke hørt, men kjenner jeg Herr Bjelke rett så er det utsøkt musikksmak som ligger bak valgene av låter.