Bokanmeldelse: Lucifers evangelium

Lucifers evangeliumLucifers evangelium er en spenningsroman av den norske forfatteren Tom Egeland utgitt av Aschehoug forlag. Thrilleren fikk terningkast 6 i VG og meget god mottakelse også i Dagbladet, Aftenposten, Dagsavisen og Morgenbladet, og Egeland ble tildelt Rivertonprisen for 2009 for boken.

Lucifers evangelium er en gåtefull bok med gamle, støvete dokumenter, myter og spenning. Hvor logisk og sannsynlig alt er kan diskuteres.

Nok en gang kastes den litt nerdete arkeologen Bjørn Beltø ut av sin trygge tilværelse og inn i et mysterium. Denne gangen er det et gammelt manuskript som blir funnet i Ukraina som er triggeren for en sekvens av begivenheter i nåtid og som gradvis også avdekker dramatiske begivenheter i fortid.Det gamle manuskriptet virker til å være et slags satanistisk manifest eller evangelium. Det virker også som om det er en slags kode i det som peker i retning av Babels tårn. Beltø kommer i kontakt med et historikernettverk og en orden som dyrker Lucifer. Sentralt i handlingen står den byen al-Hilla i Irak, som kanskje er bedre kjent som Babylon, og Roma. Tråden til Roma går tilbake til 1970 og teologiprofessoren Giovanni Nobile og det som skjedde med ham og hans familier da et manuskript ble funnet i en egyptisk hule.

Beltø dras gradvis inn i en aparte og fremmed verden av falne engler, djevler, demoner og onde hendelser som kidnapping og rituelle drap. Beltø arbeider febrilsk og under press for å komme til bunns i det 4500 år gamle mysteriet i dokumentet som ble funnet. Og etter hvert gjør han funn som rokker ved etablerte forestillinger og sannheter om sivilisasjonens opphav. Og med støtte fra CIA kan han etter hvert konsentrere seg om innholdet i dokumentene.

Det ligger mye god research bak Egelands bok, men også mengder av fantasi, god evne til å pønske ut utspekulerte plot og stor fortellerglede. Han skriver godt og underholdende. Om jeg skulle ønske forbedringer, ville jeg kanskje primært ønske meg bedre personskildringer. For meg blir det litt for mye stoff i boken, og til tider er boken kjedelig fordi relevansen til stoffet ikke kommer tydelig fram før i slutten av boka. Totalt sett mener jeg boken er  verdt å lese, den er underholdende og gir et overraskende syn på vår tilværelse. Men selv om det ligger imponerende research bak boken, så klarer den aldri å fange eller overbevise meg, til det er det for mange logiske brister og gjennomsiktig fri fantasi.

Det er ikke bare ideene i denne boken som snur opp ned på vår virkelighetsoppfattelse, også i den virkelige verden blir vi stadig tvunget til å tenke nytt om vår fortid. VG gir oss i dag historien om nye utgravinger i Tyrkia, disse viser at vi har dannet sivilisasjoner lenge før vi tidligere trodde.