Bokanmeldelse: Mengele Zoo

Mengele zooMengele Zoo er en roman fra 1989 av den norske forfatteren Gert Nygårdshaug. Dette er første bok i en trilogi som fortsetter med Himmelblomsttreets muligheter og Afrodites basseng. Jeg har kun lest den første av de tre, men resten står på “skal leses listen”.

Mengele Zoo handler om en gutt, Mino, som opplever at alle innbyggerne i landsbyen hans blir slaktet ned, inkludert hans nærmeste familie. Som eneste overlevende tar han seg frem gjennom jungelen og blir funnet av en magiker som tar han med seg på sin vandring fra by til by og land til land. De to lever godt, men en dag inntreffer noe som igjen skal forandre den unge guttens liv. Mino Aquiles Portoguesa, bokas hovedperson, er født i en landsby i Latin-Amerikas regnskoger. Faren lærer ham å jakte på sommerfugler. Etter hvert blir han grunnlegger av «Mariposa-bevegelsen», oppkalt etter (den fiktive) sommerfugl-arten Mariposa mimosa. Mariposa er spansk for «sommerfugl».

Hatet han føler mot vesten, og spesielt USA, skal gjøre ham til en etter hvert svært fryktet, og jaget, terrorist. Dette var en svært sterk bok, innholdet og budskapet i boka vil jeg uten å nøle gi terningkast seks. Boken tar opp temaer som miljøvern, nord-sør-konflikt og imperialisme, og ikke minst hvordan man velger å prioritere sine verdier. Til tross for at Mengele Zoo beskriver verden sett fra en av etter hvert jordas mest ettersøkte terroristers øyne, er det lett for leseren å ta parti med Mino gjennom hele boken. I tillegg til å belyse viktige temaer på en flott måte, er det flettet inn en nydelig kjærlighetshistorie. Det er i det hele tatt en bok hvor man lett tar “skurkens” parti, og rettferdiggjør hans handlinger basert på hans historie. Boken er en vekker, og får en til å gå i seg selv på en mesterlig måte.

Boken ble kåret til «folkets favoritt» i forbindelse med litteraturfestivalen på Lillehammer i 2007, og boken er også blandt mine klare favoritter. Boken holder spenningen oppe, og handlingen driver en godt gjennom boka. Riktignok står handlingen litt stille i perioder, men for min del gir disse partiene viktig kunnskap om bokens hovedpersoner.