Bokanmeldelse: Rich dad Poor dad

Boken har en tittel som ikke akkurat gir inntrykk av å ville bli tatt seriøst. Valget av navn på boka er derimot ikke tilfeldig hvis vi skal tro forfatteren og hovedpersonen i boka. Det dreier seg nemlig om salg. Og det kan se ut til å virke, for boka er solgt i stort volum.

Boken er bygget opp slik at vi følger hovedpersonen i hans oppvekst. Han har en biologisk far som er høyt utdannet og har en solid jobb (poor dad), samtidig tilbringer han mye tid sammen med faren til en kamerat (rich dad). Disse to farsfigurene har vidt forskjellig syn på hvordan man skal leve og tjene til livets opphold. Mens poor dad representerer den tradisjonelle “studer, jobb hard og få deg en trygg jobb” (her kjenner jeg meg veeeldig igjen), så representerer rich dad et mer moderne syn på jobb og økonomi. Rich dad er overbevist om at man ikke skal kjøpe gjeld men eiendeler som yngler penger. Følger man poor dad sitt råd ender man opp med å jobbe hard hele livet for å betale lån og drømme om neste lønnsøkning, mens dersom man er bevist på å få pengene til å yngle så kjøper man eiendeler som får pengene til å jobbe for deg. Hovedpersonen forteller gjennom noen eksempler hvordan han ved å gå inn og ut av eiendomsmarkedet bygget seg opp en solid eiendelsportefølje som ynglet penger. Bokens budskap blir forenklet og forklart ved hjelp av en figur som viser hvorfor rike blir rikere, mens “fattige” sliter med å holde hodet over vannet. Hemmeligheten er altså å få pengene til å jobbe for deg, og ikke mot deg.

Boken er godt skrevet, med et enkelt språk som gjør det lett å forstå budskapet. På mange måter skulle jeg ønske at jeg hadde lest boka når jeg var 16 år, den representerer en ny måte å tenke privatøkonomi på som skiller seg fra rådene man vokser opp med. Jeg har alltid hørt at man skal få seg en god utdannelse, og en trygg jobb, kjøpe seg et hus og prøve å bli gjeldfri. Det er jo slik de aller fleste går igjennom livet? I stedet bør man så tidlig som mulig begynne å tenke på hvordan man kan få pengene til å jobbe for seg. Og jeg vet at jeg har latt mang en mulighet gå fra meg fordi jeg ikke våget å satse.

Likevel føler jeg at jeg har gjort en ting riktig i henhold til boka (dette er ikke en bibel, og det er ikke alt i boka jeg er like enig), det å tilegne seg ekstra kunnskap. Også hovedpersonen i boka vektlegger at man skal ta en utdannelse, men han fokuserer på viktigheten av å bygge opp sin egen økonomiske intelligens. Dette illustreres ved at man tar seg jobber som er litt på siden av det man kanskje drømmer om å jobbe med, for nettopp å bygge opp sin egen kunnskap og egenskaper. Det snakkes om salg, og hvor viktig salg er i det moderne samfunn. Jeg kjente meg igjen, hvem føler vel ikke at man kanskje ikke helt takler salg og ikke er noe flink til å selge seg selv eller en vare? Derfor velger man seg kanskje bort fra slike yrker. Det man heller burde gjøre var å ta en rein salgsjobb av verste sort (feks MLM), for å lære å takle avslag og bli en bedre selger. Jeg har siden jeg var 12 hatt sommerjobber og diverse ekstrajobber, og mange av jobbene har jeg tatt ikke pga lønna, men for å lære. Pr i dag har jeg to ekstrajobber ved siden av fulltidsjobben, og det er ikke bare fordi det er behagelig med en ekstra inntekt, det skyldes vel så mye det at det er mye å lære av hvordan man tjener penger i andre bransjer.

Vel, dette ble litt utenfor en rein bokanmeldelse, men bottomline må være at jeg anbefaler denne boka. Jeg kommer helt sikkert til å bla i den ved jevne mellomrom, og ikke minst er jeg blitt mye mer bevist hvilke signaler jeg sender til min datter når det gjelder bruk av penger. Og hvis det er en lærdom jeg vil vidreformidle fra denne boken så må det være: Fortsett å utdanne deg selv og din økonomiske inteligens. Ikke kjøp gjeld, kjøp eiendeler som genererer penger.