Bokanmeldelse: Tenk som en milliardær

For tiden selger hegnar.no boken “Tenk som en milliardær” av Donald Trump for en slikk og ingenting. I tråd med bloggens tittel er dette selvsagt en bok jeg MÅTTE lese. Så det har jeg nå gjort, og jeg tenkte jeg kunne spare dere andre for å gjøre det samme. Riktignok fikk boken meg til å humre et par ganger, og det var et par gode poenger underveis. Mest av alt ble jeg bare irritert, som når han i et avsnitt skal gi sine råd om hvordan man bør invistere og bygge portefølgen sin. Han anbefaler så kjekt at av de 100.000$ man skal invistere, (eller som han sier, hvis du bare skal invistere 100.000$), skal 100% minus alderen din settes i aksjer, resten skal sette på konto og i obligasjoner. I det heletatt blir boken veldig overflatisk (jeg hadde strangt tatt ikke regnet med noe annet…). Han skriver litt om hvordan du blir bedre i golf, hvordan du skal forholde deg til gjeld, hvordan detaljene alltid er viktig, hvordan være gift etc. Og han har til og med satt av et kapittel til kostholdet sitt. Han lanserer Mar-a-Lago-dietten, og jeg tillater meg å gi dere essensen i dietten her:

1) den må serveres i fantastiske omgivelser

2) den må se fantastisk ut

3) den må smake utrolig godt

4) den kan ikke få deg til å legge på deg

“Hvis du spiser best mulig mat og passer på livmålet, begynner du å føle deg vel og se godt ut etter kort tid”.

Vidre har han tatt med et par seksjoner med “private” bilder, han har fått seg et fantastisk sett med nye tenner, og hans forlovede Melania ser fortryllende ut (selv om hun visst bare har ett ansiktsuttrykk).

Vi får gleden av å følge ham gjennom en uke på jobb, uten at det blir en pageturner av den grunn. Til slutt avslutter han med å gå “behind the scene” med The Apprentice II. For de som har sett en sesong, så er det mer av det samme.

Av det han skriver er det en ting jeg sier meg veldig enig i; Kom aldri for sent til en avtale! Jeg, i likhet med Donald (føler vi er på fornavn etter denne personlige boken), hater å vente. Hvis noen lar meg vente tar jeg det som et tegn på at de mener at deres tid er viktigere enn min. Blir man forsinket, noe man vanligvis ikke bør bli hvis man har det snev av evne til å planlegge, så ringer man.

Undertittelen på boka er: “Alt du trenger å vite om suksess, eiendom og livet”… Ambisiøs skal han ha for at han er. Hold deg til eiendom og show-biz Mr. Trump, var jeg din forlegger ville jeg nok sagt “Your fired, mr. Trump”.